Meer succes met branding in IT. Hoe dan?

Waarom is een sterk merk zo belangrijk voor je IT-bedrijf? Wat levert het je op? Je merk speelt natuurlijk niet alleen mee tijdens een aankoopbeslissing. Het ondersteunt ook al je marketing­inspanningen. Zo zorgt een sterk merk dat je veel meer rendement haalt uit contentmarketing, advertenties en marketing automation. Veel IT-bedrijven vandaag de dag helaas alleen druk met marketingactivatie.

Ze organiseren events, publiceren whitepapers, adverteren op LinkedIn en Google en zijn druk met blogs en video. En die inspanningen leveren, op de korte termijn, meestal ook wel leads op. Alleen, als de campagne voorbij is ebt dat effect snel weer weg.

Dat maakt marketing die niet gegrondvest is op een sterk merk weggegooid geld. Investeer je daarnaast ook in je merk, dan zie je dat je marketingactiviteiten in de loop van de tijd steeds succesvoller worden. Je haalt met dezelfde marketinginspanning meer leads binnen en je bedrijf kan groeien.

“Marketingactiviteiten die niet gegrondvest zijn op een sterk merk, zijn weggegooid geld.”

Maar, wat is een ‘merk’ dan precies?

Dit is onze definitie van een merk:

Een merk is wat mensen denken, voelen en zeggen op basis van een optelsom van al hun ervaringen en associaties met je merk.

Een merk is dus een irrationeel iets. Je merk omvat alle dingen rondom jouw bedrijf. Dingen die nauwelijks iets met je product te maken hebben maar die tegelijkertijd ontzettend belangrijk zijn voor hoe mensen over jouw bedrijf denken. Zodra je je dit realiseert, snap je ook dat bij het maken van marketingcommunicatie veel meer oog moet hebben voor emoties. Het is niet genoeg om uit te leggen dat je product heel goed is en dat je veel succesvolle cases op je naam hebt. Alles wat je klant leest, ziet, voelt of meemaakt rondom je merk telt mee en het is dus belangrijk om al die aspecten op elkaar af te stemmen. Als je daar bewust mee aan de slag gaat, ben je een basis aan het leggen voor echte groei.

Sterke merken: een paar voorbeelden in IT

Bij een sterk merk denk je misschien als eerste aan B2C-merken als Coolblue en Rituals. En, hoewel ze in een totaal andere business zitten dan jij, zijn dat goede voorbeelden om eens naar te kijken. Maar ook in de IT zijn er genoeg goede voorbeelden van sterke, succesvolle merken.

Als je een Rituals-winkel binnenloopt, klopt alles daar: styling, geur, verlichting, de kleding van de medewerkers… De ervaring wordt online doorgetrokken. In de Rituals-app kun je bijvoorbeeld niet alleen producten kopen, maar ook begeleide meditaties volgen. Alles rondom het merk Rituals zegt: neem de tijd, zorg voor jezelf. Alles is daarop afgestemd. Koop je ‘iets van Rituals’ voor jezelf of voor iemand anders, dan heb je het niet meer over doucheschuim of gezichtscrème. Dan heb je het over een gevoel.

Coolblue heeft niet voor niets als payoff ‘alles voor een glimlach’. Ook hier is de merkbelofte duidelijk: Coolblue maakt online winkelen leuk en makkelijk. Met een totale focus op klanttevredenheid, een simpele, vrolijke vormgeving en een geheel eigen gevoel voor humor zorgt het bedrijf ervoor dat ze niet worden meegezogen in de online prijzenoorlog, terwijl ze in principe niets verkopen dat elders niet te krijgen is.

“Het merk straalt moed uit, maar ook pret en een passie voor het aangaan van uitdagingen.”

Sterke IT-merken

Bynder is een systeem voor Digital Asset Management (DAM). Het helpt bedrijven om efficiënt en effectief te werken met digitale content. Net als alle andere van de honderden DAM-systemen die op de markt zijn. Toch groeit Bynder veel sneller dan andere bedrijven in die markt. Door te kiezen voor een positionering als kennispartner en consequent kennis te delen, online en op drukbezochte congressen, is Bynder een merk geworden en heeft het dus veel minder last van de felle concurrentie in de markt.

Hubspot is wereldwijd dé marketing automation-tool voor het MKB. Hun merkbelofte, ‘a better way to grow’ slaat aan bij ondernemers. Hubspot levert niet alleen software voor bijna alle marketing­toepassingen, maar vooral ook heel veel kennis en onderwijs in de vorm van online training en live events. Zou je de functionaliteiten van Hubspot elders kunnen inkopen? Ja. En het zou je waarschijnlijk lukken voor minder geld. Maar de ervaring van Hubspot, waarin je wordt meegenomen in een totaalvisie op online marketing en een consequente beleving die helemaal klopt, zorgt dat Hubspot op het moment in zijn marktsegment nauwelijks meer concurrenten heeft.

Incentro implementeert procesautomatisering, e-commerceoplossingen en cloudinfrastructuur. Net als duizenden andere IT-bedrijven. Een sterk merk is in deze markt dus onmisbaar. Onder het motto ‘let’s embrace change’ daagt Incentro klanten uit zich kwetsbaar op te stellen en samen een onzekere toekomst tegemoet te gaan. Op de website vertellen zij niet hoe goed ze zijn, maar juist hoe ze geworsteld hebben met hun eigen digitale transformatie en welke moeilijke keuzes ze hebben moeten maken. Hun hele merk straalt moed uit, maar ook pret en een passie voor het aangaan van uitdagingen. Met een mensgerichte, informele cultuur en een organisatie zonder veel hiërarchie laat Incentro ook praktisch zien hoe zij denken over innovatie. De call to action op hun website zegt alles: ‘Ja, ik ben er klaar voor!’

Door goed na te denken over hun merk en de merkbelofte consequent door te voeren, slagen deze bedrijven erin harder te groeien dan de concurrentie. Of zelfs, zoals in het geval van Hubspot, de concurrentie vrijwel irrelevant te maken.

Om als IT-bedrijf succesvol te concurreren en te groeien moet je je dus duidelijk onderscheiden. Gek genoeg is dat juist wat veel IT- en techbedrijven eng vinden. Het is de aard van technische mensen om zich te concentreren op wat ze maken en niet op wie ze zijn.

Meer weten? Let’s talk!

We gaan aan de slag in de vorm van twee, drie of vier workshops. We bepalen jouw DNA, jouw brandstory, jouw kompas. Wees bereid om alles om te gooien, want als je met Sky10 en branding aan de slag gaat, halen we je uit je comfortzone.