Case: Master IT
“Wij gaan de nummer één positie claimen in Nederland”.
Master IT is één van de topspelers als het gaat om IT-trainingen in Nederland. Door Active Learning (persoonlijke, actieve, instructor-led trainingen) weet de organisatie zich te onderscheiden. Dat is helaas niet voldoende om de komende jaren verder te groeien. Master IT zag in dat zij veel meer marketing-gedreven moesten werken om een betere positie te claimen. Daarnaast wilden zij kwalitatief betere leads genereren. Sky10 helpt daarbij. Dennis van den Bos, CEO bij Master IT, deelt zijn verhaal.
“We bestaan inmiddels 21 jaren en daarmee hebben we een behoorlijke track-record. Onze organisatie is vooral sales-gedreven, en dat werkte tot op heden prima. Maar nu realiseren we ons dat we veel meer met marketing-gedreven moeten werken om kwalitatief betere leads te genereren.
Op dit moment komt ongeveer 50% van alle leads via marketing en dat percentage moet significant omhoog. We realiseren ons dat oldschool marketing met push-methodieken niet meer werken. We hadden dus echt stappen te verzetten. Sterker nog, tot anderhalf jaar geleden hadden we niet eens een dedicated marketingafdeling. Dat is nu wel anders, maar we zijn er nog lang niet.
Daarom werken we nu aan een inbound marketingstrategie waarbij nieuwe cursisten en organisaties met ons gaan engagen op basis van inspirerende content. Ze moeten eerste geïnspireerd raken, daarna geïnteresseerd raken en vervolgens ontstaat er een vertrouwensband. Door dit hele spel goed in te richten, willen we het vertrouwen sneller winnen van cursisten, en daarmee de nummer één positie claimen in Nederland”, vertelt Dennis.
WE MOESTEN EERST TERUG NAAR DE BASIS VAN ONS MERK
De uitzichtloosheid van de bestaande website triggerde Master IT om het anders aan te pakken. Er hing een oud CMS-systeem achter waarbij het team teveel afhankelijk was van externe techneuten. Het team kon zelf geen aanpassingen doen. De technische partner begreep de wensen en eisen niet, en zo kwam het team er zelf niet uit. Dennis geeft aan: “We zochten een persoon die vanaf de basis ons hele marketing ecosysteem opnieuw kon bedenken en inrichten. Daarbij kwamen we uit bij Marcia Moestoredjo van Sky10.”
“Maar, we kwamen er snel achter dat we eerst terug moesten naar de basis. Marcia legde ons uit dat de juiste marketingactiviteiten zijn gegrond op een stevig merk. Waarom zijn we op de wereld? Wat is onze why? Wat zijn onze kernwaarden? Hoe gaat het nieuwe visuele design eruit zien?” We begonnen dus vanaf scratch.”
“Zo werden ‘Be Personal’ en ‘Sparkle Every Day’ twee belangrijke kernwaarden. Onze trainingen zijn automatisch heel persoonlijk en afgestemd op de cursist. Dat is exact wat we willen uitstralen.”
LIFE IS BETTER WHEN YOU GROW
Dennis vertelt verder: “Voordat we het merkstrategietraject ingingen met Sky10, hadden wij oude kernwaarden. Daarnaast hadden we onze strategie en doelstellingen niet opnieuw geformuleerd door de jaren heen. Als we willen groeien de komende 3 jaren moeten we fundamenteel veranderen. Nieuwe werkwijzen en een nieuwe cultuur passen daarbij. Een cultuur waarbij we onszelf beloven dat het leven mooier wordt als je continue kunt groeien. ‘Life is better when you grow’ is dan ook onze nieuwe payoff en levensmissie. Dat betekent dat we aan de binnenkant van onze organisatie dit ook moeten doorvoeren in ons gedrag en onze communicatie.”
WE MOGEN MET MEER DURF, LEF EN BRAVOURE NAAR BUITEN TREDEN
“Op dit moment zitten we nog middenin het project voor de implementatie van de nieuwe website en marketing automation (april 2021). Maar we zien al de eerste resultaten. Marcia is een persoon die met veel energie en met volle kracht vooruit in het project zit. In termen van Design, Build, Run overziet zij goed de fases en kan ze iedere keer weer stappen vooruit zetten. Een aantal kenmerken: spierballen, dingen in beweging zetten, op eigenwijze manier snelheid brengen in de fases.”
“Het gaat uiteindelijk om een groot corporate website-project met complexe koppelingen aan de achterkant. We realiseren ons nu dat het visual design een belangrijk aspect is van onze merkstrategie. Door Sky10 worden we echt gepusht om een onderscheidend merk neer te zetten. Dat we met meer durf, lef en bravoure naar buiten mogen treden. We hebben uiteindelijk voor een hero-brand gekozen, dus dat moeten we dan ook uitdragen. Dat heeft veel waarde voor ons.”
ENORM VEEL ENTHOUSIASME
Er zijn een hoop cursisten, partners en collega’s heel benieuwd naar onze nieuwe visual identity en website. De merkstrategie heeft het hele kernteam ontzettend enthousiast gemaakt. “We kunnen niet wachten totdat alles live gaat in de zomer van 2021”, sluit Dennis zijn verhaal af.