Waarom het bouwen van merkautoriteit de sleutel is tot succes in IT & Tech

Veel marketeers zijn tegenwoordig volledig geobsedeerd door data in combinatie met paid campagnes en hoe ze betrouwbare ROI op hun marketinginvesteringen kunnen behalen. Vooral in economisch onzekere tijden komt dit steeds vaker op de voorgrond, omdat management vaak van marketeers verlangt dat ze zich concentreren op effectieve marketinguitgaven.

Wat veel mensen echter vergeten, is dat deze aanpak geen garantie is voor het succes op de lange termijn van uw merk of bedrijf als geheel, tenzij je in de awareness-fase goede fundamenten heeft staan. Vooral in de IT- en technologiesector, waar talloze oplossingen strijden om aandacht, zullen analyses en digitale advertentiecampagnes je niet altijd verder brengen.

De brug slaan tussen brand awareness en brand recall

Dus hoe bouw je die merkbekendheid op en voorkom je dat je grote advertentiebudgetten weggooit zonder enig resultaat? Er zijn veel aspecten waarmee we rekening moeten houden, waaronder onderscheidende positionering en branding, maar laten we aannemen dat dit al goed voor elkaar is. De sleutel is om niet alleen te focussen op merkbekendheid. Je wilt dat je doelgroep je niet alleen qua naam herkent, maar ook aan je expertise binnen de branche waarop je je wilt richten.

Dit is waar merkautoriteit een belangrijke rol speelt, omdat het de brug slaat tussen brand awareness en brand recall. Als je je bewust bent van een merk, betekent dit niet noodzakelijkerwijs dat je potentiële klant zich je merk kan herinneren in zijn overwegingen wanneer hij of zij klaar is om te kopen. Dit geldt vooral voor producten en diensten met een hoge prijs of complexiteit, zoals vaak het geval is in de IT- en Tech-sector. Om dat gevoel van vertrouwen bij je doelgroep op te bouwen, moet je autoriteit opbouwen binnen de branche waarin je wilt dat je ideale klant jouw merk in overweging neemt.

Munitie geven aan zowel de Marketing als Sales afdelingen

Dit kun je op talloze manieren bereiken. Eén manier is om je te concentreren op de belangrijkste strengths van je oplossingen in verhouding tot de specifieke use case die de doelgroep nodig heeft. Je kunt ook met experts uit de sector in gesprek gaan over wat hun uitdagingen zijn en hoe je oplossingen deze pijn kunnen helpen verlichten. Je kunt ook nadenken over het uitlichten van succesvolle klantcases of partnerships om je positionering in de beoogde vertical te versterken.

Dit alles kan onderdeel zijn van een uitgebreide contentmarketingcampagne met als doel je unieke positie binnen die specifieke branche te versterken. Je kunt bijvoorbeeld video-interviews maken met interne en externe stakeholders en deze op zowel social media als in paid ads plaatsen. Dit is niet alleen nuttig voor je bedrijf op merkniveau; het kan je verkoopteam in staat stellen om niet alleen hun voet tussen de deur te krijgen, maar hen ook de munitie te geven die ze nodig hebben om prospects te nurturen en deals te sluiten.

De multiplier die de funnel van top tot bodem versterkt

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van hoe je marketingactiviteiten kunt inzetten om je merk te versterken zowel op het gebied van brand awareness als authority, zodat het als een multiplier fungeert en marketingactiviteiten over de hele funnel van boven naar beneden ondersteunt. Naar mijn mening is dit de basis die je tegenwoordig nodig hebt om langdurig succesvol te zijn met je marketingactiviteiten in de IT- en Tech-sector.

Heb je meer begeleiding nodig bij het opbouwen van merkautoriteit? We kijken graag hoe ons team jouw IT-bedrijf kan helpen succesvol te worden. Kun jij onze hulp wel gebruiken? Neem contact met ons op!