Partnermarketing met MDF: Zo bouw je een pipeline met support van je vendor
Als je de trotse partner van jouw vendor bent en een partnerstatus zoals Plus, Silver, Bronze, of Premier hebt, zit je waarschijnlijk al op het puntje van je stoel bij het horen van de term ‘marketingfunding’. Het is net alsof er een extra zak geld beschikbaar is om jouw unieke aanbod op de markt te brengen. Lekker spenden denk je! Maar wat verwacht jouw vendor nu eigenlijk van je? En belangrijker nog, hoe zorg je ervoor dat jouw campagnes niet alleen in het oog springen, maar ook echt de stempel van jouw bedrijf dragen?
Channel Marketing en MDF (marketing development fund) – Een vleugje strategie
Het woord ‘development’ zegt het al: het gaat om groei, om het pushen van unieke proposities, managed services, producten, en jouw marketingstijl. Maar hoe zorg je ervoor dat je de beschikbare MDF niet alleen inzet, maar er ook echt waarde uit haalt? Laten we eerlijk zijn: het is cruciaal dat je begrijpt dat je vendor vooral wil dat zijn pipeline gevuld blijft met deals die gaan landen. Jouw vendor slaapt namelijk ook niet en heeft targets die gehaald moeten worden. Jij bent een partner met de juiste status die de vendor kan helpen!
Van budget tot knallende campagnes
We weten allemaal dat een factor van 20 of meer soms mogelijk is, maar wat betekent dat concreet? Stel, je schrijft een goed plan waar de vendor warm van wordt en krijgt €10.000 aan MDF toegewezen, dan wordt verwacht dat je daar minimaal €200.000 aan omzet voor teruggeeft binnen een vooraf bepaalde periode. No pressure, toch?
Relevante campagnes die ertoe doen
De beste campagnes zijn die waar goed over nagedacht is. Ze benutten de sterke punten van jouw organisatie en integreren de oplossingen van de vendor naadloos. Denk aan relatief eenvoudige oplossingen zoals backup of storage, die snel om te zetten zijn in leads en deals, in tegenstelling tot de meer complexe strategische oplossingen die een langere adem vereisen.
MDF tactisch inzetten: Spreek de taal van je vendor
Een slimme aanpak en een open dialoog met je vendor over channel marketing en wat wel en niet werkt, is cruciaal. Natuurlijk wil je vendor soms de hoofdrol in jouw campagne, maar als jouw eigen dienst al echt uniek is, en de oplossing van de vendor daar een belangrijk onderdeel van uit maakt, zal een subtiele naamsvermelding vaak ook volstaan. En vergeet niet: diversiteit trekt aan. Je klanten willen opties zien, vergelijken en dan pas kiezen.
Na de campagne: de opvolging
Als alles volgens plan verloopt, genereert je campagne de nodige buzz. Maar wat dan? Zorg ervoor dat je salesteam scherp is en vooraf weet wat er van hen verwacht wordt. Een gedeelde verantwoordelijkheid zorgt voor een gedeeld succes.
Sky10 en de kunst van MDF-optimalisatie
Bij Sky10 weten we hoe je de ROI van MDF maximaliseert. Wij staan klaar om je te helpen met het bedenken, opzetten en uitvoeren van je campagne, ondersteund door rapportages en statistieken die jou en je vendor de helderheid geven die nodig is om het MDF te claimen. Denk groot, denk langdurig, en laat ons helpen om jouw campagnes deel te maken van jullie jaarplan.
Nog wat overwegingen om MDF in te zetten of niet? Hier zijn enkele richtlijnen:
– Ja: als de doelen realistisch zijn en passen bij de juiste oplossing.
– Ja: als je snel kunt schakelen op basis van de feedback uit de markt.
– Nee: als de verwachtingen van je vendor je strategie niet ondersteunen.
Klaar om jouw status quo met Sky10 te verleggen voor het concretiseren van je vendor-gerelateerde campagnes? Laat ons die MDF-koe bij de horens vatten! We staan klaar om het gesprek aan te gaan en samen succesvolle marketingstrategieën te smeden!
Neem contact op met Sky10 en laten we samen jouw campagneplan smeden met MDF van je vendor! Tel: 085-0603225 of mail naar info@sky10.nl