Het leed dat ‘Alles in Azure’ heet…

Door Marcia Moestoredjo • Founder Sky10

Anno 2022 kom ik nog steeds bij bedrijven die roepen “de beste te zijn in Microsoft Azure” en daarmee zichzelf denken te onderscheiden. 

En dan zit ik daar aan tafel.

Tranentrekkend.

Tenenkrommend.

Rond 2010 liep ik hier al tegen aan. Toen Microsoft startte met het prediken van Azure.

Hoe vaak moet ik nu nog uitleggen dat Microsoft Azure slechts een middel is? Een plek. Een plek in de cloud waar je de software en data kunt opslaan, integreren, ontwikkelen, organiseren. En nog veel meer.

Microsoft Azure biedt an sich geen business waarde. De business waarde zit in de markt.

Stel je voor: je verkoopt fruit. Je klant komt bij je aan de marktkraam staan en die wil graag een smoothie. En jij roept steeds: ik heb verschrikkelijk lekker fruit! Klant zegt: ja oké, maar ik wil een smoothie. En het liefst in een kartonnen meeneembeker. Jij: ja, maar mijn appels en peren zijn de beste!

Irritant hè?

Dit gebeurt dus nog dagelijks:

De Business Owner van een groot entertainmentbedrijf wil weten weten hoeveel traffic zijn webapplicatie aan kan voor concerten en events. Het design en UX moet goed zijn. Hij wil weten hoeveel ticketsales hem dat oplevert (ROI driven).

Daar wil hij dagelijks een dashboard van hebben.

Vermoei hem dan niet met een continue stroom aan (marketing)content over softwarearchitectuur. Welke .NET API’s je ontwikkelt en worden gehost in Azure. En dat Azure Event Hubs de juiste keuze is voor het monitoren van triggers en performance. Ow ja: dat je Azure web apps aanbeveelt.

Allerlei details die de business owner niet interesseert, of allang is vergeten.

De lat moet hoger. De tijd dat tech-bedrijven alleen nog kunnen communiceren over product features, technische functionaliteiten of expertise is voorbij. Allang voorbij.

Wanneer wil je het hebben over hoe je positionering wel goed aanpakt? Neem dan contact op met mij.