Ik kon wel janken toen ik…
Voor de zoveelste keer moest uitleggen wat een enterprise architectuur, ESB of datalake inhield. Of wat het verschil is tussen on-premise en cloud en dat er ook hybride varianten zijn.
Toen ik zelf marketing manager was bij een IT-bedrijf (en dat zijn er best veel geweest), moest ik bij elke briefing aan een agency hetzelfde concept 3x uitleggen.
Uiteindelijk wil je als marketing manager iets simpel vertellen, maar het moet niet inhoudsloos zijn. Je zoekt de perfecte balans tussen feitelijkheid en aantrekkelijkheid. De balans tussen diepgaande inhoud en clickable content. Want je wil geen onwaarheden verkopen, maar je wil je IT-content wel fancy maken.
Dagen, nachten en weken heb ik mij lopen irriteren. “Is er nou echt geen creative of marketing agency die mijn propositie begrijpt en doorgrondt? Is er nou niemand die mij een keer kan challengen?” Dacht ik tussen 2010-2020.
En man man man… dan hoop je nog inspiratie op te kunnen doen tijdens cursussen, trainingen, seminars en NIMA-dagen. Maar niemand, helemaal niemand, die de IT en tech een beetje snapt. En ja hoor, krijg je de zoveelste consumerbrand marketing case van Tony Chocolonely, Coolblue, Rituals en Zeeman naar je hoofd geslingerd. WTF kan je daar nu mee als jouw marketing om account-based marketing draait?
Als klap op de vuurpijl zag ik ook nog – met tranen in mijn ogen – dat online agencies ZOVEEL budget inzetten op Google ads zonder enige zoekvolumes. En zonder goede leadmagnets. Wow, dacht ik. Dit is de druppel. Dit is de allerlaatste druppel die de emmer deed overlopen.
In februari bedacht ik daarom Sky10 en in maart 2021 was zij geboren.
Maar, dit is geen blog over Sky10. Dit is een blog waarbij ik herkenning wil toetsen. En tips wil delen.
Dus, voor alle CEO’s en CCO’s van IT- en techbedrijven. Wat moet je doen als je constateert dat je marketing niet rendabel is?
- Tip 1: Toets je propositie en schaaf hem steeds bij. Zoek naar unieke combinaties, lees wat Gartner adviseert, zoek naar trends in werkend Nederland, zoek naar haakjes in de maatschappij en hang daar je propositie aan vast. Niemand zit te wachten op suffe content over classificaties, pipelines en baselines.
- Tip 2: houd je marketingafdeling accountable. Wie is owner van wat? Wie wordt gestimuleerd om wat op te leveren? Maak marketing en branding meetbaar. Definieer en hanteer KPI. Elke maand en elke kwartaal een beetje beter.
- Tip 3: verdiep jezelf eens in jaren ‘20 marketing en branding. Lees een boek van Byron Sharp of Les Binet en Peter Fields. Hiermee kun je je eigen team ook challengen ipv af te wachten op waar zij mee komen. Wees zelf ook een voorbeeld. Marketing is geen feestje van marketing, maar van de hele organisatie.
En voor alle IT marketingmanagers, wat doe jij als je geen goed verhaal hebt en te weinig leads oplevert? Of als je agency niet performed?
- Tip 1: verdiep je eens in de wereld van de CEO/eigenaar van het bedrijf waar je werkt. Die man of vrouw denkt in business cases, in €1 in €2 eruit. Hij / zij heeft te maken met heel veel stakeholders en belangen. Het is een zeer complex speelveld waar hij/zij zich in begeeft. De KPI zijn zeer strak en kraakhelder: billability, gemiddelde uurtarief per maand of MRR/ARR. Zorg ervoor dat wat jij doet of plant dus meetbaar is. Al zijn het kleine succesjes. Na wat kleine successen kun je plannen groter aanpakken.
- Tip 2: challenge je bureau of IT collega’s om met out of the box campagnes/content te komen. Iets meer lef. Iets meer prikkelend en uitdagend. Denk als journalist. Niemand leest zijn/haar artikel als er alleen een opsomming van feiten in staan. Het mag best schuren, het mag best opvallen. Anders haal je de “kranten” niet.
- Tip 3: als b2b Nederland jouw speelveld is, zoek dan verdieping. Hoe kun je jouw buyer personas triggeren om toch jouw content te lezen? De zoveelste whitepaper? Nehhhh. Denk als Netflix, denk als journalist. Verdiep je de psychologische factoren van waarom een buyer persona met jou in interactie wil komen. Want, grote aankoopbeslissingen doet men maar eens per zoveel jaar. Schieten met hagel is zonde van je tijd!
Heel veel succes! Ik ben benieuwd welke ervaringen jij hebt als IT-marketeer?
Groet,