Albert Mensinga, Sr. Content Marketeer: Waarom marketing voor IT- en Techbedrijven?
Afgelopen november (2022) startte ik als Senior Content Marketeer tussen een heerlijke groep enthousiaste marketeers die, op het moment dat ik dit schrijf, krap twee jaar de IT- en Techindustrie opschudden met relevante Growth Marketing.
Waarom marketing voor IT- en Techbedrijven?
De niche IT- en Techbedrijven spreekt mij enorm aan, er zijn weinig agencies die zich aan IT wagen. Ik groeide op met de commerciële geboorte van internet, gevolgd door de start van mobiele telefonie in een omgeving die bol stond van de Digitale Transformatie. Hoe het die eerste twee revoluties verging, zal niemand zijn ontgaan. Nagenoeg iedereen is min of meer continu online, via een keur aan devices en apps. Dat kan een smartphone of laptop zijn, maar ook een beveiligingscamera boven de voordeur, een sensor in je autoband of een lamp in je achtertuin.
De massale omarming van digitale diensten en fatsoenlijke online services met volwassen aansluiting van professionele organisaties op hun razendsnelle markten gaat met horten en stoten en veel gepiep en gekraak.
Digitale transformatie
Ik ben sprakeloos en al decennia vol verbazing, want eind jaren 90 leek dit innovatieve pad hoopvol en met kans op oneindig succes en daarmee onmisbaar voor elk bedrijf dat professioneel richting toekomstdoelen marcheerde. De duw in de rug kwam vlak na de eeuwwisseling in de vorm van beschikbare en betaalbare technologie, capabele infrastructuren en sinds de smartphone (ca. 2010) en sociale media (ca. 2007) een gretige massa consumenten die al snel een technologisch geavanceerde thuissituatie voor elkaar hadden.
Het bedrijfsleven en de overheid hadden het nakijken. Ziehier een belangrijke reden waarom de jongere generaties (geboren na 1990) hun neus ophalen voor een functie die te ver afstaat van hun high tech allessie. Stel je voor dat je werk je afremt in je ontwikkeling!
Nou ja, dat is dus wel een probleem om iets van momentum in de vooruitgang te krijgen.
Werken voor klanten die verder willen
Ondertussen zijn er duizenden (!) bedrijven en organisaties die zich wel willen onderscheiden in de markt. Vaak met geweldige tools, apps, diensten en adviezen. Voor die bazen werkt Sky10. Ik ben heel blij dat tekstschrijver Bouke uit zijn flexibele schil kroop en Founding Mother Marcia attendeerde op mijn LinkedIn profiel, waar mijn avatar al weken uitnodigend op ‘Open To Work’ stond.
Boter bij de vis; twee gesprekken verder proostten we met lauwe thee en sinds eind november voegde ik me bij de gelederen, tegelijkertijd met Designer Christine Bunk. In een team met Shivani en Krishan Bhagwandas knallen we nu maandelijks de door SMT, Blis Digital en Mijn Kantoor Software afgenomen abo’s vol met socials, nieuwsbrieven, blogs, klantverhalen, landings pages, whitepapers en wat er verder ter tafel komt.
Niets meer en niets minder dan een feestje.
Wat Sky10 doet
Nou ja, wat ik doe. Want mijn collega’s nodig ik bij deze uit om zelf de pen te roeren en kort en bondig uit te leggen wat zij voor ons groeiende klantenpakket betekenen.
Marcia geeft mij als neventaak mee de Sky10-ers professioneel bij te staan en hun skills en aanpak bij te schaven. Dat kan prima, want ouder en ervaren. Nog geen grijze haren en de batterij is pas ergens ’s avond laat op. Bovendien heb ik 25 jaar leidinggeven ‘under my belt’. Al moet ik er bij zeggen dat leiding geven voor mij ‘ruimte geven’ betekent. Zoals ik het zie, ruimt een teamleider cq projectmanager de rommeltjes op en laat het team floreren. Dat lukte me prima, al waren mijn opdrachtgevers vaker blijer met mij dan met mijn directeur. Met alle gevolgen van dien.
Tussen 2012 en 2017 gooide ik het roer om en startte een praktijk als zelfstandige: redacteur met een camera, staat er op mijn eigen website. Ik schreef voor maakindustrie, autobranche, uitgeverijen en IT clubs. In de technische b2b waren bergen te verzetten. En nog steeds.
Innovatieve en voortvarende directeuren interviewen en van hun kennis begrip maken, vind ik het mooiste om te doen. Voor niets en niemand bang maak ik graag fouten om vervolgens alleen maar beter te worden. Mijn instelling: je hoeft het alleen maar te doen.
Ervaring geef ik door, kennis deel ik en slimmigheidjes strooi ik ongevraagd rond. De default instelling is: benaderbaar, always time for a chat, hoog tempo en met het team eruit halen wat er in zit. Dat gaat tot nu toe best aardig.
Fijne cultuur
Werken met collega’s die ruim twintig jaar jonger zijn vind ik hartstikke leuk. Het geeft energie en de frisse ideeën in nog betere banen leiden, is een feestje. Ik val in herhaling…
De afgelopen maanden zijn er collega’s bijgekomen en er staan nog wat functies op het verlanglijstje van Marcia. Dat is nodig omdat er bedrijven staan te trappelen om klant te worden.
Tussen al dat harde gewerk, is er ruimte voor ontspanning. Elke maand is er een update met de hele groep en elk kwartaal een avondvoorstelling met cijfers en pizza. Om het half jaar vieren we buiten de deur feest. Afgelopen december (2022) was dat in Antwerpen en begin mei hoop ik dat mijn suggestie over de Maas door mag gaan. Ach, en anders is er vast een ander gaaf idee.
Wie op Instagram en LinkedIn de profielen van Sky10 bestudeert, ziet vrolijke taferelen. Mag ik er u op wijzen dat dit incidenten zijn? Dagelijks, dat wel. In de drie ruimtes van de Campus Delta werken inmiddels veertien Sky10 professionals – jazeker tel ik de drie stagiaires mee: doetjes komen er bij ons niet in – aan een keur van klanten en uitdagende projecten in een branche waarvan ik zeker weet dat ie alleen nog maar uitdagender gaat worden.
Trots en voldaan sluit ik dit blog af en ik hoop zo een kijkje te hebben gegeven in ons groeiende marketingbureau. Ik geef de pen voor een volgende Sneak Peek door aan collega marketeer en teamleider Kris.
Ondertussen wijs ik naar deze interessante Smart Guide als je met Sky10 wilt samenwerken. Kijk ook even op de Over Ons pagina als je Marcia over jouw rol bij Sky10 wilt vertellen. Kundige professionals zijn namelijk van harte welkom voor een kop koffie en een goed gesprek.