“Marketing in IT hoort onderdeel van het innovatieproces te zijn!”
In de zomer van 2022 leerde ik Marcia kennen. We waren het snel eens: haar visie op marketing in IT is spot-on en ligt in het verlengde van de mijne. Met Sky10 wil ik de markt voor IT en Techbedrijven opschudden. Ik breng Sky10 voor deze niche bruikbare expertise en ben inmiddels Chief Growth Officer.
In de afgelopen drie kwartalen heb ik met Sky10 al veel bereikt voor onze klanten. Ik zie consistente stijgende lijnen. De kwaliteit van onze leads is aanzienlijk verbeterd. In deze blog wil ik graag mijn expertise in Growth Marketing voor IT en Techbedrijven delen, zodat duidelijk wordt wat ik doe, hoe ik dit aanpak en welke voordelen dit voor onze klanten oplevert.
Binnen de IT en Tech-industrie zijn er veel CEO’s die onvoldoende gebruik maken van marketing om hun organisatie optimaal te laten presteren. Het doel van marketing in IT zou moeten zijn om proposities en positioneringen te ontwikkelen die naadloos aansluiten op de markt, zodat er voortdurend waardevolle leads worden gegenereerd. Helaas wordt marketing nog te vaak op een traditionele manier toegepast, zonder dat het als essentieel onderdeel van de strategie wordt gezien. Dat pakt Sky10 dus anders aan.
Growth Marketing in IT is de basis
IT-bedrijven die willen groeien staan voor verschillende uitdagingen. Beperkte middelen, snel veranderende technologie, concurrentie, technische complexiteit en lange verkoopcycli maken het moeilijk om IT-producten en -diensten effectief te vermarkten. IT-bedrijven zullen het spel toch anders moeten spelen. Op de vraag hoe geef ik met mijn collega’s antwoord: ik zet Growth Marketing in.
Growth Marketing helpt bij het aanpakken van de vele uitdagingen. Denk aan een betere aansluiting op de markt en bedrijfsgroei. Bij Sky10 zie ik het als mijn taak om deze aanpak aan te bieden aan onze klanten.
Leer hoe je een effectieve marketingsstrategie kunt opzetten om jouw bedrijfsdoelstellingen te behalen.
Hoe pak ik dit aan?
Ik wil er bij CEO’s van IT-bedrijven eerst achterkomen welke marketingstrategie werkt.
Vaak kiest men voor een aantal standaard items in de marketingmix. Een mailing campagne, een whitepaper over een aangeboden product of dienst. Middelen gedreven dus, en niet met een luisterend oor naar wat de markt nodig heeft. Als je niet inspeelt op de pijn of ambitie van je koper, vis je al snel buiten het net. Je moet waarde toevoegen. Dat is ons doel.
Echt waarde toevoegen met marketing voor IT en Techbedrijven
Met een Growth Marketing aanpak bereik je je doelen sneller. Je kijkt kort-cyclisch naar hoe de markt reageert op je marketingacties. Door snel te reageren, bijvoorbeeld elke twee weken, beweeg je mee met de markt. Zo kom je er sneller achter wat er nodig is om van een lead een SQL te maken. En zo pas je- de propositie of boodschap aan hun wensen aan.
Veel IT-bedrijven begrijpen niet hoe je marketingbudget zich moet verhouden tot je omzet. Of welke marketinginspanningen je überhaupt moet verrichten om resultaat te halen. Ik kijk daar veel praktischer naar. Stel je voor: je bedenkt een nieuw softwareproduct. Je kunt wachten tot het product af is, om vervolgens met een big bang de markt op te gaan. Maar je kunt ook tijdens het ontwikkelen van het product alvast de toetsing doen.
Door te vragen aan welke features behoefte is in de markt. Dit doe je bijvoorbeeld door je messaging op Linkedin te testen. En met die feedback kun je weer aan de slag. Zo maak je jouw marketing onderdeel van het innovatieproces dat jouw organisatie beter maakt en de aansluiting op de markt verbetert. Dat is de route die ik voorstel.
Dat deze manier van werken succesvol is, laat onze data zien. Het is mijn doel om die lijnen stijgend te houden en zoveel mogelijk (kwalitatieve) leads te genereren, zodat we binnen enkele maanden exponentiele groei zien.
Marketing in IT als deel van innovatie
Er is een verschil tussen ‘waar kunnen we het over hebben?’ en ‘wat wil de markt van ons weten?’ In de IT gaat innovatie zo snel dat je problemen, kansen en trends moet adresseren voordat je er zelf producten of diensten voor kunt aanbieden. Dat lukt met de door mij beschreven methode. Bijvoorbeeld via social media, webinars en andere contactmomenten in het proces van leadgeneratie.
Voor de koper doet bijna elke aanbieder in de IT min of meer hetzelfde. Je kunt met je specifieke marktaanpak een waanzinnig verschil maken. Met Growth Marketing kun je nauwkeurig meten en kortcyclischer acteren, zodat je meer en betere leads genereert. De initiële investering hoeft niet al te groot te zijn en je werkt stapsgewijs toe naar het behalen van succes. Dat vindt een CEO fijn.
De juiste niche, de juiste aanpak
Sky10 werkt uitsluitend voor IT- en techbedrijven. We houden ons bezig met onderwerpen als Cybersecurity, het vervangen van legacy, cloudmigraties en DevSecOps. Elke dag komt er iets nieuws bij, van waanzinnige innovaties tot eendagsvliegen. Onze klanten hebben een verhaal dat moet binnenkomen in de juiste branche, bij de juiste organisatie, afdeling, persoon en beslisser. Zo’n beslisser komt pas in actie als de pijn groot genoeg is en als ze paniek ervaren.
IT-bedrijven die weten waar de pijn zit, kennen ook de problemen. Wij helpen deze IT-bedrijven dit zo duidelijk mogelijk te maken aan hun markt. Bijvoorbeeld door een webinar te organiseren over zaken die op dat moment spelen. Door problemen en hot topics te bespreken en oplossingen te bieden, laat je zien wat je de markt te bieden hebt. Online middelen en kanalen spelen hierin een cruciale rol.
Het lukt ons om voor klanten met Growth Marketing een groeiend volume aan leads te realiseren. Via het salesproces wordt een deel uit deze groep uiteindelijk klant van onze klant. We delen maandelijks rapportage en overleggen de aanpak zodat we stap voor stap verbeteren op weg naar betere resultaten. Klanten hebben dat bewijs nodig.
Deze manier van marketing gaat CEO’s en marketingmanagers boven hun pet. Er zijn niet voor niets maar heel weinig gespecialiseerde agencies zoals Sky10. Ik ben trots om voor een SMT, Mijn Kantoor en Blis Digital de juiste kennis en informatie uit hun organisaties te kunnen vertalen naar waardevolle assets met betrekking tot marketing.
Kennisdelen
Dit lukt bij Sky10 met een cross-functioneel team van T-shaped marketingprofessionals. In feite zijn wij collega’s van onze klanten. Intern challengen we elkaar met IT en marketingkennis. Een kruisbestuiving die bij marketingbureaus niet vanzelfsprekend is. Wij geloven in bottom-up kennisdelen en niet in gescheiden afdelingen.
Sky10 groeit. Er kwamen in vijf maanden vijf collega’s bij. IT- en Techbedrijven staan te springen om klant te worden. Onze ‘next step’ is een nieuw team erbij. Om kwaliteit te garanderen hoort een Dedicated High Performance Team niet te groot te zijn; maximaal zes professionals. Bij Sky10 werken de teams ook met elkaar. We wisselen continu kennis en ervaringen uit. Zolang we op die manier kunnen groeien en onze klanten kwalitatief verder helpen met hun marketing, ben ik blij.