De rol van kernwaarden voor IT-bedrijven in de praktijk.
Als je klaar bent om met je nieuwe beeldmerk, huisstijl en een gaaf creatief concept aan de slag te gaan, en campagne te draaien, vraag je je af hoe dit eruit ziet in de praktijk. Hoe je merk wordt gepercipieerd wordt bepaald door drie factoren: design, gedrag en communicatie. Om consequent een scherp beeld neer te zetten van je merk, moet je die drie perfect op elkaar afstemmen. In IT-consultancy bepaald ‘gedrag’ voor een groot deel de manier waarop mensen kijken naar je merk.
Design
Je weet wie je bent, je weet wie je wilt zijn en je weet, op een abstract niveau, hoe je met je markt wilt gaan communiceren. Het vertalen van deze keuzes in een visuele identiteit is specialistenwerk, waar je het beste een goed creatief bureau voor kunt inhuren. Tegelijkertijd heb je in dit stadium van het proces een zeer sterk idee ontwikkeld van waar je met jouw merk heen wilt. De visuele identiteit is daar een uitwerking van, dus jij bent in the lead.
Kernwaarden & Gedrag
De kernwaarden van je merk zijn voortaan je leefregels. Ze bepalen hoe je met je mensen omgaat, hoe je nieuwe mensen inwerkt, hoe je je klanten benadert, wie je aanneemt, hoe je je proposities inricht en welke klanten je probeert aan te trekken. Je kernwaarden vormen zo de basis van je bedrijfscultuur, maar dat gaat niet vanzelf. Daar is krachtig leiderschap voor nodig. Van jou.
Om je kernwaarden echt te verankeren in je bedrijf, moet jij ze als directeur uitdragen. Dat werkt door in al je beslissingen. Heb je ‘groei’ als kernwaarde? Dan moet je ruime opleidingsbudgetten ter beschikking stellen en zelf ook laten zien dat je bereid bent bij te leren. Hanteer je ‘fun’ als kernwaarde, laat dat dan terugkomen in alles wat je doet. Niet alleen tijdens uitjes, etentjes en borrels, maar ook bij zakelijke contacten. Staat ‘balans’ bij je kernwaarden? Dan is het misschien een goed idee om je mensen een sportschoolabonnement te geven. Het gaat erom dat je het goede voorbeeld geeft en kernwaarden echt omzet in actie, beleid en gedrag. Het actief communiceren daarvan is tijdens deze coronacrisis, met iedereen thuis achter een beeldscherm in plaats van in één ruimte, nog belangrijker.
Een belangrijke valkuil is dat kernwaarden verwateren, omdat de waan van de dag toch weer de overhand krijgt. Wat doe je als je kernwaarde ‘duurzaamheid’ is en je kunt een miljoenenklus bij een raffinaderij binnenhalen? Kernwaarden in de praktijk brengen is dagelijks bewuste, duidelijke keuzes maken.
“STAAT ‘BALANS’ BIJ JE KERNWAARDEN?
GEEF JE MENSEN DAN OOK EEN SPORTSCHOOLABONNEMENT.”
GEEF JE MENSEN DAN OOK EEN SPORTSCHOOLABONNEMENT.”
Communicatie
Als IT’ers communiceren we nog te vaak als IT’ers. Maar je gebruikers zijn geen IT’ers. Dat zijn HR-professionals, marketeers, of bijvoorbeeld zorgprofessionals. Die willen het niet over IT hebben, maar over hun eigen uitdagingen. Welk archetype en welke kernwaarden je ook kiest, je moet ze dus zo toepassen dat ze voor je klant relevant zijn.
Wees daarbij niet bang om jezelf echt neer te zetten. Heel veel IT-bedrijven communiceren netjes en zakelijk. Het lijkt wel of ze daarbij hun best doen om juist niet op te vallen. Maar je hebt nu je merk uitgewerkt, dus moet je het ook uitdragen. Zonder nuance en zonder bang te zijn om op te vallen.