Bepaal de juiste kernwaarden voor je IT- of techbedrijf
Wij willen de volgende Apple of Google worden! Wij zijn klaar om de markt te veroveren met ons IT-product. We zijn daarom serieus bezig met branding, Marcia. Wil je ons helpen?”
“Tuurlijk”, antwoord ik. “Om een beeld te krijgen van wat jullie al hebben bedacht en welke besluiten er al zijn genomen, doe ik een 0-meting. Waar sta je nu? Wat zijn bijvoorbeeld je kernwaarden?”
“Kwaliteit. Klantgericht… Stop maar! Zeg ik. We beginnen echt vanaf 0.”
Nee sterker zelfs, we beginnen bij -1. Kernwaarden moeten namelijk aanspreken op emoties. Ze moeten aanzetten tot actie. Zodat medewerkers meteen begrijpen dat bepaald gedrag wordt gestimuleerd.
Goede kernwaarden gaan over gedrag, gevoelens en emoties. Die moeten aanspreken op het onbewuste brein. Denk aan vreugde, hoop, trots. Het is een psychologische prikkel die aanzet tot actie.
Hoe bepaal je de kernwaarden?
De kernwaarden van je IT-bedrijf zijn de basis van alles, van je kantoorlocatie tot je LinkedIn-berichten en van je personeelsbeleid tot de layout van je offertes. Het vaststellen van je kernwaarden voor je IT-bedrijf zou dus de eerste stap van je (her)positionering moeten zijn. Want voordat je andere keuzes kunt gaan maken, moet je weten waar jij en je bedrijf voor staan.
Kies, om het werkbaar te houden, 5 kernwaarden. Twee daarvan zijn basiswaarden. Deze zijn noodzakelijk, maar niet erg onderscheidend, zoals ‘kwaliteit’ of ‘klantgerichtheid’. Eén van je waarden is je belangrijkste kernwaarde. Dit is de waarde waar je je het meest op onderscheidt. Deze waarde heeft een belangrijke emotionele component en onderscheidt je van de concurrentie. Denk aan waarden als ‘moed’, ‘fun’ of ‘leiderschap’. En dan heb je nog ruimte voor één of twee streefwaarden. Dit is een goed moment om eens na te denken over de maatschappelijke relevantie van je merk en bijvoorbeeld voor ‘gelijkheid’, ‘duurzaamheid’ of ‘inclusiviteit’ te kiezen. Maar ook ‘vooroplopen’, ‘loyaliteit’ of ‘betrokkenheid’ kunnen streefwaarden zijn.
Gelukt? Mooi. Dan ga je vervolgens over naar het bepalen van je missie of je WHY.
Missie voor jouw IT-bedrijf
De volgende stap is bepalen wat je eigenlijk doet met je bedrijf. Wat probeer je voor je klanten voor elkaar te krijgen? Zo bepaal automatisch dus ook wat je niet doet en zet je een eerste stap naar een scherpere definitie van wie je als bedrijf eigenlijk bent. Door dit vast te leggen in een missie, vestig je een referentiepunt waar je altijd je strategie aan kunt toetsen.
Geef jezelf iets om naar te streven.” Een mission statement kun je gebruiken als externe pay off, mits hij kort en krachtig is. Een missie kun je dus zeker in de vorm van externe communicatie hanteren.
Als dit helder is, ga je over op de BHAG.
BHAG
Je BHAG, je Big Hairy Audacious Goal, is een zeer ambitieus doel met een horizon van 20-25 jaar. Bij de oprichting nam Google zich voor ‘alle informatie ter wereld te organiseren’. Microsoft wilde ‘een computer op ieder bureau’. Wat is jouw ultieme doel? Het verschil tussen een missie of WHY en de BHAG is dat een BHAG lekker mag schuren. Hij mag inspireren. Hij moet spannend aanvoelen en is bedoeld voor interne communicatie.
Om als IT-bedrijf succesvol te concurreren en te groeien moet je je dus duidelijk onderscheiden. Gek genoeg is dat juist wat veel IT- en techbedrijven eng vinden. Het is de aard van technische mensen om zich te concentreren op wat ze maken en niet op wie ze zijn. Het kan dus een lastige stap zijn om echt te gaan nadenken over je merk en wie je wilt zijn.
De bovengenoemde stappen zijn de eerste 3 stappen in je business positionering van je IT-bedrijf. Je meerjarige doelstellingen en strategie maken deze compleet.