Waarom IT-leiderschap niet alleen gaat over technologie, maar juist over mensen en vertrouwen

Als Head of IT of CEO van een tech-bedrijf zit je vaak aan de frontlinie van de IT-wereld, omringd door C-level executives, IT-managers en andere tech-guru’s. Je hebt het over cloud migraties, value streams en agile transformaties. Maar laten we eerlijk zijn, wat ons echt bezighoudt is niet alleen de technologie, maar ook de mensen en hun problemen en gedrag.

In de IT-wereld draait het om meer dan alleen bits en bytes. Het draait om leiderschap en het bouwen van vertrouwen.

Leiderschap is de beste strategie om jezelf te positioneren als een echte IT-baas. In dit blogartikel delen we de 3 sleutels tot succesvol leiderschap gebaseerd op vertrouwen.

Dus, hoe bouw je dat vertrouwen op? Hier zijn enkele tips.

Authenticiteit: Wees jezelf en geef anderen de ruimte om zichzelf te zijn

Wees authentiek! Geen nep-gedoe. Authenticiteit is een krachtig instrument in leiderschap. Als leider is het belangrijk om jezelf te zijn en anderen de ruimte te geven om zichzelf te zijn.

Authentieke leiders stralen vertrouwen uit en creëren een omgeving waarin medewerkers zich veilig voelen om hun ideeën en mening te delen. Spreek de taal die bij jou past en draag de schoenen die bij je passen.

Authenticiteit voel je, het is merkbaar wanneer je hartslag rustig is. Het creëren van een cultuur waarin authenticiteit wordt gewaardeerd en aangemoedigd, bevordert het vertrouwen tussen leiders en medewerkers.

Logica: Geef duidelijke prioriteiten en beargumenteer helder

Duidelijke communicatie is essentieel voor het opbouwen van vertrouwen. Laat je niet afleiden door bullshit. Als leider is het belangrijk om de juiste prioriteiten te stellen en helder te beargumenteren waarom bepaalde beslissingen worden genomen.

Begin bij het grotere doel en werk vervolgens af naar concrete acties. Geen gezwets van links naar rechts. Wees straight to the point en laat je niet in de war brengen door overbodige ruis. Een duidelijke en logische communicatie stelt medewerkers in staat om beter te begrijpen waar de organisatie naartoe gaat en hoe ze kunnen bijdragen aan het behalen van de doelen.

Dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen, omdat medewerkers weten dat de beslissingen gebaseerd zijn op een heldere visie en strategie.

Empathie: Wees open, eerlijk en kwetsbaar

Empathie is een belangrijke eigenschap van succesvolle leiders. Wees open, eerlijk en kwetsbaar. Geen maskers opzetten, geen muren optrekken. Toon oprechte interesse in de gedachten, gevoelens en behoeften van je medewerkers.

Dit betekent dat je actief luistert, verdiepende vragen stelt en aanwezig bent in het moment. Laat medewerkers weten dat je hun perspectieven waardeert en dat je bereid bent om te luisteren en te ondersteunen waar nodig. Het tonen van empathie creëert een verbinding tussen leiders en medewerkers, en bevordert het vertrouwen en de betrokkenheid binnen het team.

Dus IT-leiders, onthoud: het draait niet alleen om de technologie, maar ook om de mensen en het vertrouwen dat je opbouwt. Wees authentiek, laat je niet afleiden door bullshit en toon wat empathie. Dan ben jij een echte IT-baas!

Wat is de relatie tot IT Marketing en IT Branding?

Vaak word ons gevraagd of wij willen helpen bij de positionering van een IT-bedrijf. De positionering van jouw IT-bedrijf hangt af van jouw aanwezigheid op de buhne en social media. Verkondig jouw overtuigende WHY en kernwaarden. Laat je niet verleiden door de meningen van anderen of interne politiek. Conformeren aan anderen is verleden tijd, toch?

Dus, laat je niet tegenhouden door angst. Weet wat je WHY is en laat het luid en duidelijk horen. Laat je kernwaarden in alles wat je doet doorschemeren. Wees de leider die anderen inspireert en motiveert om jou te volgen, zonder concessies te doen aan jouw overtuigingen.

Meer weten over branding en positionering in IT en Tech? Download de Smart Guide: