Bereik vs Impact: vertel een verhaal

Latest Articles

juli 5, 2021

We zien het vaak gebeuren; veel marketingafdelingen meten hun succes nog steeds in ‘vanity metrics’. Pageviews, volgers, downloads: mooie getallen op papier. In werkelijkheid zeggen die getallen helaas weinig over hoe goed je het nu echt doet en waar je in de markt staat. Bereik op zich heeft namelijk geen enkele waarde en daarom is alleen naar bereik kijken niet de ‘one-stop-solution’ waar we naar opzoek zijn.

Als je een indruk wilt achterlaten maakt het je bezoeker in feite niet uit hoe je ervoor staat met de cijfers. Het gaat uiteindelijk om de impact die je marketing heeft bij jouw specifieke doelgroepen.

Een database van 5000 e-mailadressen heeft geen waarde als al die adressen van afstudeerders, concurrenten en je eigen medewerkers zijn. Content met tienduizenden views heeft ook geen waarde, als hij niets toevoegt aan je merk of klanten verder helpt in hun aankoopproces. Zet dus altijd in op impact, niet op bereik en bedenk daarbij: content is king, context is God.

Het kan heel verleidelijk zijn om toch zoveel mogelijk content te maken om je pagina’s te kunnen vullen of engagement aan te gaan, maar dit is juist wat je niet wilt hebben. De markt is al zo over gesatureerd met content, daar hoef je niet zelfstandig nog een schepje bovenop te doen. Maak in plaats daarvan content die echt past bij de belevingswereld (context, in marketingtermen) van je doelgroep en zorg dat je relevant blijft. Veer mee op wat er gebeurt in markt en maatschappij.

Maak geen content omdat er in je doelstellingen staat dat je 200 mailadressen moet verzamelen. Maar vertel een goed verhaal. Een verhaal dat mensen beweegt, in beweging brengt en bijblijft . Een goed verhaal bevat minstens een van drie dingen; kennis, humor of een menselijke connectie. In het Engels is dat makkelijk te onthouden als ‘3 H’s’: human, helpful en humor. Komen mensen niet meer bij van het lachen? Of zijn mensen juist ontroerd? Dan zit je op de juiste weg. En denk jij als manager: ‘Oei, oei… Is dit niet overdreven?’ Dan zit je waarschijnlijk op de juiste weg.

NIEUWSGIERIG NAAR MEER TIPS ON MEER BEREIK TE GENEREREN EN EEN IMPACT ACHTER TE LATEN? DOWNLOAD DAN ZEKER ONZE SMARTGUIDE, DAARIN VIND JE ALLES WAT JE MOET WETEN OM GOED OP WEG TE KOMEN.

Download de Smart Guide

J

ouw IT-bedrijf is continu in ontwikkeling. Daarom heb je een constante, geautomatiseerde stroom leads nodig. Klaar om opgevolgd te worden door sales. Tegen controleerbare, voorspelbare kosten.

Zelflerend, op basis van het alomtegenwoordige data-goud. Dat is, kort samengevat, de belofte van marketing automation zoals je hem leest in blogs, whitepapers en salesteksten van de bedrijven die het verkopen.

Je bent echter slim genoeg om te snappen dat er meer nodig is dan dat. Wat je écht nodig hebt voor een constante stroom inbound leads, vertellen we je in deze Smart Guide.