Copywriting in IT: Denk je dan aan long copy of short copy

Anno 2022 lijkt visuele content steeds belangrijker te worden. Men heeft geen tijd om te lezen, wil binnen een paar seconden weten waar de content over gaat en wat ze eraan hebben, maar wil vooral veel (bewegend) beeld zien: toch? De werkelijkheid geeft echter een heel ander beeld weer. Copy maakt een comeback en laat zien waarom het waardevol is voor jouw IT-organisatie. We zien tegenwoordig vooral een strijd tussen long en short copy. Pak je popcorn en ga er goed voor zitten. De strijd gaat er namelijk heftig aan toe. Of toch niet?

Als IT-organisatie heb je te maken met complexe materie. Mede-IT’ers hebben geen moeite om al dat jargon te begrijpen. Daar ligt het probleem dan ook niet. Heb jij een dienst die dé oplossing biedt, dan kost het je weinig moeite deze boodschap over te brengen bij de klant. Jouw doelgroep is namelijk een IT-manager, CIO of IT-consultant.

Maar zoals met elke marketing uiting is het taak om het voor íedere lezer begrijpelijk en leesbaar te maken. Zo’n IT-consultant moet namelijk met een sterk verhaal aankomen om de directie ervan te overtuigen dat er budget vrijkomt om met jullie in zee te gaan. Een groot deel van zijn of haar argumentatie is de copy waarmee je hem of haar hebt geënthousiasmeerd. Je bent eigenlijk altijd drie stappen vooruit aan het denken voor je aan je copy begint. Welk product verkoop je, wie is de doelgroep en hoe zorgt deze doelgroep dat de besluitmakers het ook een goed verhaal vinden. Maar wanneer kies je voor short of long copy? Is dit überhaupt een te nemen keuze?

Short and sweet

Korte teksten zijn niet per se beter dan lange lappen tekst. Behalve als je aan het Whatsapp’en bent, of course. Ik maak hier nu een grapje over, maar short copy is niet beter of minder goed dan long copy om één simpele reden: het dient een ander doel. Net zoals je liever een pizza slice koopt, omdat je vanwege de tijd even snel een vlugge hap neemt (en dus geen hele pizza in een restaurant bestelt), is short copy handig voor op ‘vlugge’ kanalen.

Scroll je je timeline door op Instagram of LinkedIn, dan wil je middels korte beschrijvingen en duidelijke beelden zien wat iemand vertelt. Kom je op een landingspagina terecht? Dan wil je in één oogopslag zien wat het product is, wat je eraan hebt en hoe je in contact komt. Short copy is made for this. Maar, omdat IT soms complexe materie bevat, en het een flinke vertaalslag nodig heeft, is de link naar long copy niet alleen een logische, maar vaak juist een noodzakelijke. Hand in hand, als kameraden.

Long and boring or necessary?

Dus, long copy is geen verleden tijd? Nope! In de IT is long copy ontzettend belangrijk en waardevol. Je potentiële klant of die ene random bezoeker op je socials of website wordt getriggerd door de duidelijke content, maar is vaak op zoek naar diepte. Zo zijn IT’ers nou eenmaal. Het moet logisch zijn, kloppen en wat opleveren. Short copy heeft haar werk gedaan en geeft deze bezoekers door aan long copy. Zie het als een soort sollicitatieprocedure.

Short copy is het cv van je kandidaat. Dat triggert je om iemand uit te nodigen. Je weet echter pas zeker of je een schot in de roos hebt als de business case goed wordt uitgevoerd. De business case, het bewijs, de diepte: dat is long copy. In deze copy is het taak om uitgebreid te schrijven over je dienst, product en organisatie. De lezer is immers al geïnteresseerd en is ready om binnengehaald te worden. Is je copy sterk genoeg en maakt de lezer hier een goede beurt mee bij zijn directie? Dan ben je geslaagd, of als we dan toch in metaforen spreken: dan heb je de job!

Wat zijn ze toch harmonieus

Long en short copy complementeren elkaar. Er is geen strijd. Althans, niet in de IT-branche. Er is behoefte aan beiden. Short copy is de wingman van long copy. Het begint bij een social post, gaat over op een landingspagina of blog en vervolgens ga je de diepte in met een whitepaper. De twee zijn onafscheidelijk en zijn constant met elkaar verbonden. Er is dus niet zoiets als het niet interessant vinden van lange lappen tekst. Die lange teksten worden alleen gezien door (en dus geschreven voor) belanghebbenden en geïnteresseerden. Er is geen verliezer. Er zijn alleen winnaars.

Genoeg gestrooid met clichés. Ben jij op zoek naar advies op gebied van het tentoonstellen van jouw dienst of product? Wil jij je laten inspireren hoe marketing voor IT ook sexy kan zijn? Wil jij meer leads genereren en laat je ons jouw complexe materie omtoveren tot begrijpelijke, overtuigende en bold copy? Vul dan het formulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Disclaimer: Dit zijn mijn bevindingen en ervaringen. De discussie kan eindeloos worden gevoerd. De voor- of nadelen van long of short copy zijn per branche verschillend.

Over de auteur

Nabil Bekri is werkt als tech copywriter bij Sky10 en zijn ambitie is om alle IT content en de contentstrategie naar het volgende niveau te tillen. Longcopy, shortreads, smart guides, whitepapers, assessments, you name it. Het is nog nooit zó leuk geweest om IT & tech content te lezen.

Ja, ik wil ook begrijpelijke, overtuigende en bold copy!